#etänäläsnä – panosta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Erilainen oppija voi joutua pinnistelemään koko päivän selviytyäkseen koulussa tai työpaikalla. Tavallinen arkikin saattaa kuormittaa kehoa ja mieltä. Päivän päätteeksi rentoutuminen voi olla hyvin vaikeaa. Erilaisten oppijoiden liiton viikoittain kokoontuvat kehoryhmät ovat oiva tapa harjoitella rentoutta ja rauhoittumista. Rento ja  rauhoittunut keho  jaksaa paljon paremmin arjen haasteita. Kehoryhmät ovat tarkoitettu Erilaisten oppijoiden liiton jäsenyhdistysten vapaaehtoisille sekä kokemusasiantuntijoille. Kehoryhmät järjestetään yhteistyössä Opintokeskus Siviksen kanssa.

Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijat Jessica Kilpi ja Maarit Ruuska ovat osallistuneet kehoryhmän tapaamisiin zoomin välityksellä noin vuoden ajan.

Kuva: Eskil Eräsaari

Lempeydellä ja rauhalla keho balanssiin

”Kehoryhmässä tehdään palauttavia ja tasapainottavia liikkeitä rauhallisella tahdilla.  Liikkeiden aikana osallistujien mikit ja kamerat ovat kiinni, joten tehtäviä saa tehdä keskittyneenä vain itseensä, ohjaajan neuvoja kuunnellen.  Lempeys ja rauha on kaikessa tekemisessä mukana ja on oikeasti aikaa tehdä tehtäviä omassa tahdissa”, kertoo Maarit Ruuska.

Jessica Kilpi toteaa, että ryhmässä kaikki osallistujat otetaan huomioon ja tehdään sellaisia harjoituksia mitä osallistujat sillä hetkellä toivovat, aina toki omaa kehoa kuunnellen. Aina ei tarvitse fyysisesti suorittaa harjoituksia, sillä tapaamiseen voi tulla myös vain keskustelemaan ja kuuntelemaan, jos siltä tuntuu.
”Vaikka olisi ollut mikä tahansa olo ennen ryhmän alkua, tunnin päätteeksi on aina parempi mieli”, toteaa Ruuska ja on kiitollinen siitä, että on päässyt Erilaisten oppijoiden liiton kehoryhmään mukaan. Ruuska kokee, että on oppinut kehoryhmän harjoituksiin osallistumisen myötä rauhoittamaan itsensä omalla hengityksellään. Niska ja hartiajumit ovat saaneet myös kyytiä. Kilpi tiivistää, että kehoryhmä keskittyy fyysisesti ja psyykkisesti osallistujien omien tarpeiden kuuntelemiseen. Jokainen voi ryhmässä olla täysin oma itsensä. Kilpi itse kokee saavansa ryhmästä uutta energiaa sekä jaksamisen voimaa arkeensa.

Kehoyhteyden tärkeys

Ruuska oli  unohtanut ennen kehoryhmään menoa, että lattialla olo on hauskaa. Hän kokee myös leikkimielisyyden palanneen elämään.

Ruuska toteaa ilahtuneena, että ” Tämä (kehoryhmä) on tehnyt ihan ihmeitä mun keholle! Oma kehoyhteys on löytynyt ja vahvistunut selkeästi. Kehon liikkuvuus, tasapaino ja vartalonhallinta ovat parantuneet paljon. Ryhmän ohjaaja on myös ihan loistava! Selkeä, rauhallinen ja todella taitava.”

Kilpi suosittelee lämpimästi kehoryhmän osallistumista kaikille. – Ainakin kannattaa tulla kokeilemaan! Ilmoittautuminen ei myöskään sido osallistumaan viikoittain. ”Mahtava ja ihana, paras ryhmä missä olen ikinä ollut!”, Ruuska kiteyttää tuntemuksensa kehoryhmän toiminnasta.

Haastattelut:
Jessica Kilpi, kokemusasiantuntija, Erilaisen oppijoiden liitto