Opettajille monikanavainen opas digiviidakossa selviytymiseen

Kuinka kirjoitat tekstiä puhumalla? Entä miten painettua tekstiä voi kuunnella puhelimella ja monisteita täyttää digilaitteilla? Uusi monikanavainen Opettajana digiviidakossa -selviytymisopas antaa opettajille käytännöllisiä vinkkejä digiperustaitoihin. Samat vinkit auttavat kouluissa erilaisia oppijoita.

Digilaitteiden käyttö ei ole syystä tai toisesta luontevaa tai mieluisaa kaikille opettajille, ja siksi Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen apuvälinekeskus teki uuden, monikanavaisen Opettajana digiviidakossa -selviytymisoppaan.

”Opas on tehty niille opettajille, joista digiviidakko tuntuu liian haastavalta ja uuden oppiminen hankalalta. Haluamme osoittaa, miten digityövälineet voivat auttaa opettajia ja samalla oppilaita”, korostaa yksi selviytymisoppaan tekijöistä, Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen apuvälinekeskuksen erityisasiantuntija Riikka Marttinen.

Kuvat ja videot havainnollistavat tekstiä

Verkosta löytyvä maksuton opas esittelee tekstien, kuvien ja videoiden avulla sellaisia digilaitteiden ominaisuuksia, jotka helpottavat ja tukevat opettajan työtä sekä luokassa olevia erilaisia oppijoita.

”Käsittelemme oppaassa myös turvallisen ilmapiirin luomista digitaalisessa oppimisympäristössä. Oppiminen vaatii paitsi turvallisen oppimisympäristön myös kokemuksen hyväksytyksi tulemisesta omana itsenään. Turvallisessa ympäristössä on hyväksyvä, luottamuksellinen ilmapiiri ja jokainen tuntee tulevansa kuulluksi”, Marttinen sanoo.

Opas tekee tutuksi esimerkiksi sanelun Microsoft Wordissä, puhelimella ja tabletilla. Yhtä lailla se esittelee Microsoft Officen syventävän lukuohjelman käyttöä. Tutuksi tulee myös Google Lens sekä Microsoft Lens, jotka mahdollistavat painetun tekstin kuuntelemisen puhelimella tai tabletilla.

Vinkkejä monikanavaiseen opettamiseen

”Selviytymisopas kertoo myös, kuinka tehdään monikanavainen Power Point -esitys, joka tukee kaikkien oppimista”, Marttinen kertoo.

Lisäksi lukija saa vinkkejä monikanavaisista oppimisympäristöistä esimerkiksi kielten ja isojen kokonaisuuksien oppimiseen.

Marttisen mukaan aineisto rohkaisee opettajia kokeilemaan itse myös jatkossa uusia digisovelluksia.

Ei pidä pelätä ennakkoon oma uunoutta – rohkeasti mukaan! eräs opettaja kommentoi digikokeiluihin kannustamista koulutuksessa, jonka pohjalta selviytymisoppaan vinkit on koottu. Toinen opettaja korosti yhteistyön kannustavuutta: On hyvä huomata, että on muitakin, jotka tarvitsevat apua digiasioissa. On tullut rohkeutta kokeilla uusia asioita. Yhteispelillä tämä sujuu.

Maksuton opas avoimesti saatavilla

Selviytymisopas osa Opetushallituksen rahoittamaa Opettajana digiviidakossa – oppimisen tuen digitaalisia välineitä opettajille -hanketta.

Ennen monikanavaisen selviytymisoppaan ilmestymistä hankkeessa on toteutettu opettajille yhteensä kuusi koulutussarjaa. Niissä toistasataa eri koulutusasteiden opettajaa on kohentanut digiperustaitojaan vuosina 2021–2023. Kouluttajina ovat toimineet Erilaisten oppijoiden liiton Oppimisen apuvälinekeskuksen erityisasiantuntijat Riikka Marttinen, Pasi Sarsama, Johanna Lyytikäinen ja Sari Heikkinen.

Thinglinkillä tehty monikanavainen opas löytyy avointen oppimateriaalien kirjastosta:

Opettajana digiviidakossa monikanavainen selviytymisopas – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)

Aikaisempi tulostettava selviytymisopas (PDF) löytyy myös avointen oppimateriaalien kirjastosta.
Opettajana digiviidakossa Selviytymisopas – Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi)