Lukiviikko ja -päivä

Lukiviikko, -päivä ja -kuukausi lisäävät tietoa ja ymmärrystä lukivaikeudesta. Niitä kaikkia vietetään lokakuussa.

Lokakuu on täynnä lukiteemaa

Lukiviikko eli kansainvälinen dysleksiaviikko on vuonna 2024 lokakuussa viikolla 41 eli 7.–13.10.

Lukipäivä eli kansainvälinen dysleksiapäivä on 8.10.2024.

Allvar-webinaari on 10.10.2024. Ilmoittaudu siihen täällä.

Lukikuukausi on lokakuu.

Lukikuukauden tapahtumia

Huomaathan, että paikkakunnat ovat listassa aakkosjärjestyksessä.

Helsinki 7.10.2024 klo 15–18 Helsingin seudun erilaiset oppijat ry:n HEROn oppimiskahvila, jossa on tavattavissa erityisopetuksen asiantuntija Aija LundIlmoittaudu täällä. Tervetuloa juttelemaan erilaisesta oppimisesta sekä saamaan lisätietoa HEROn toiminnasta ja liittymään jäseneksi. Jäsenetuna paikalla on maksuton lautapelilainaamo – lainaa oppimispelejä vaikka heti mukaasi tapahtumassa!

Helsinki 24.10.24 klo 16.30–19 Oodi-kirjaston pop-up, josta saa tietoa oppimisvaikeuksista ja oppimisen tuesta. Mukana Erilaisten oppijoiden liiton ja Helsingin erilaiset oppijat HEROn edustajat.

Kuopio 10.10.2024 klo 14–16 Allvar-webinaarin kisakatsomo Kuopion pääkirjastossa, avoin kaikille.

Kuopio 10.10.2024 klo 15–16 Pyörön kirjastossa tavattavissa Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Veera Airas.

Oulu 9.10.2024 klo 18–19 Pekurin kirjastossa Selkokirjailta. Selkokirjailija Sanna-Leena Knuuttila kertoo kauno- ja tietokirjallisuuden mukauttamisesta selkokielelle sekä eri-ikäisille lukijoille sopivista selkokirjoista. Tapahtumassa on mukana Pohjoisen moninaiset oppijat ry eli POMO. Osoite on Kauppurienkatu 10.

Tampere 7.10.2024 klo 17–19 Sampolan kirjastossa on Apua luki- ja oppimisvaikeuksiin -tapahtuma. Tule kuulemaan ja juttelemaan, millaista apua vaikeuksiin on tarjolla. Saat ohjausta, voit tehdä lukitestin ja saada lausunnon mahdollisesta lukivaikeudesta. Esittelyssä on Celia-kirjaston äänikirjoja. Paikalla on Pirkanmaan erilaiset oppijat ry:n edustaja sekä Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijat Silva Mölsä ja Kirsti Koskensilta valmiina keskustelemaan lukivaikeudesta ja muista oppimisen vaikeuksista sekä oppimisen tuesta. Lue lisää täältä.

Turku 4.–6.10.2024. Lukiteema ja Varsinais-Suomen Dysleksia ry ovat esillä Turun kirjamessuilla. Mukana lauantaina 5.10. on myös Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Annika Fagerholm.

Vaasa 7.10.2024 klo 17.30–19.30 vertaistukikahvila Vaasan kaupunginkirjastossa. Mukana Datero ry:n edustaja Sara Johansson sekä Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntija Tii Tanner. Tule juttelemaan ja kysymään oppimisvaikeuksista ja oppimisen tuesta!

Vantaa 7.10.2024 klo 17–18 Mosaiikin kirjastossa Vantaankoskella maksutonta lukineuvontaa, jota järjestää Helsingin seudun erilaiset oppijat ry HERO.

Vantaa 8.10.2024 klo 17–18 Tikkurilan kirjastossa maksutonta lukineuvontaa, jota järjestää Helsingin seudun erilaiset oppijat ry HERO.

Vuoden 2024 teemana
Jokaisen tarina on tärkeä

• Kaikki tarinat ovat erilaisia ja opppimisvaikeuksia kokevat on kohdattava yksilöinä.
  • Jokaisen tarinan alku on tärkeä ja kehystää sitä, mitä elämän aikana seuraa. Mitä aiemmin oppimisvaikeuksiin saa tukea, sitä parempi. Liian moni tarina kuitenkin kertoo, että tukea on saatu liian vähän tai liian myöhään.
  • Koskaan ei ole liian myöhäistä muuttaa tarinan kulkua. Oikea tuki voi olla käänteentekevää, vaikka saisit sitä vasta opiskeluaikana tai työelämässä. Olennaista on levittää tietoa tukikeinoista.

Ilmoita tapahtumasta

Erilaisten oppijoiden liitto koordinoi lokakuun teematapahtumia Suomessa ja toteuttaa niitä yhdessä jäsenyhdistystensä ja yhteistyökumppaneidensa kanssa. Kokoamme verkkosivullemme tietoa eri puolilla maata järjestettävistä tapahtumista. Voit ilmoittaa niistä osoitteeseen marja.puustinen@eoliitto.fi.

Järjestöt, yhteisöt, vaikuttajat, yritykset, kirjastot, oppilaitokset ja muut toimijat voivat osallistua teematapahtumiin nostamalla esille lukivaikeuteen liittyviä aiheita omissa viestintäkanavissaan ja sosiaalisessa mediassa sekä järjestämällä tapahtumia tai tempauksia.