Siirry sisältöön

Oppimisvaikeudet

Joka viidennellä suomalaisella on oppimisessa vaikeuksia.
Puutteelliset perustaidot ja heikot oppimisvalmiudet hidastavat jopa 600 000 työikäisen uuden oppimista.

Oppimisen vaikeuksia on monenlaisia

Jopa miljoonalla suomalaisella on vaikeuksia oppimisessa. Syynä voivat olla lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus, matematiikan vaikeus, hahmottamisen vaikeus, autismin kirjo, ADHD tai kielelliset erityisvaikeudet.

Osalla oppimisen vaikeudet ovat itse koettuja, osalla on diagnoosi oppimista hankaloittavasta ominaisuudesta. Vaikeudet ovat usein perinnöllisiä ja säilyvät läpi elämän.

PIAAC-tutkimuksen mukaan yli 600 000 työikäisellä on heikot oppimisvalmiudet ja puutteelliset perustaidot.

Olennaista varhainen tunnistaminen

Oppimisen vaikeudet eivät kerro mitään henkilön muusta lahjakkuudesta eivätkä estä opinnoissa etenemistä ja työelämässä menestymistä. Olennaista on, että ne tunnistetaan mahdollisimman varhain ja niihin saadaan tukea tarpeen mukaan kaikissa elämänvaiheessa.

Käytämme verkkosivuillamme käsitettä oppimisen vaikeus kuvaamaan itse koettua vaikeutta. Oppimisvaikeus-käsitteellä viittaamme diagnosoituun vaikeuteen.

Lue lisää
oppimisvaikeuksien tunnistamisesta
neuvontapalveluista
tuen keinoista ja välineistä

Oppimisen vaikeudet

  • ilmenevät eri tavoin eri elämänvaiheissa.
  • voivat esiintyä erilaisina yhdistelminä.
  • varhainen tunnistaminen ja tuki on olennaista.
  • lisäävät ongelmien kasautumisriskiä.
  • eivät estä opinnoissa ja työssä pärjäämistä.

Pieni sanasto

  • Oppimisen vaikeus:
    tietystä syystä johtuva vaikeus oppia. Syy voi olla kehityksellinen oppimisvaikeus, neuropsykiatrinen ominaisuus, psyykkinen vointi tai olosuhteista johtuvat kuormitus.
  • Oppimisvaikeus / kehityksellinen oppimisvaikeus:
    kapea-alainen, synnynnäinen, keskushermoston toiminnan poikkeavuudesta johtuva vaikeus oppia tiettyä taitoa. Yleisimmät oppimisvaikeudet ovat lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet sekä matematiikan vaikeus.
  • Laaja-alainen oppimisvaikeus:
    vaikeuksia monissa oppimisen taidoissa.
  • Kehityksellinen kielihäiriö:
    lapsen puheen ja kielen kehitys viivästyy tai etenee poikkeavasti. Puheen ymmärtäminen tai tuottaminen voi olla aikuisenakin keskimääräistä vaikeampaa. Sanavarasto saattaa jäädä kapeaksi ja puhuessa on vaikea löytää haluttua sanaa.