Tuki ja välineet

On tärkeää, että kaikki oppimisvaikeuksia kokevat löytävät itselleen sopivia oppimis- ja työvälineitä sekä tukea omaan oppimiseensa. Erilaisten oppijoiden liitto levittää niistä tietoa sekä tarjoaa maksutonta neuvontaa, ohjausta ja koulutusta.

Monta tapaa tukea arkea, oppimista ja työntekoa

Arjen, oppimisen ja työnteon edellytyksiä voi tukea monin eri tavoin. Saat Erilaisten oppijoiden liitosta oppimisen vaikeuksiin ja oppimisen tukeen liittyvää neuvontaa ja ohjausta. Neuvontapuhelimesta voit kysyä oppimisvaikeuksista tai soittaa suoraan työntekijöille tai lähettää sähköpostia. Meiltä saat myös henkilökohtaista ja pienryhmäohjausta.

Materiaalipankistamme löydät tietoa oppimista ja työtä sujuvoittavista keinoista ja välineistä. Sieltä voit myös tulostaa materiaaleja ja oppaita. Sivuiltamme löydät tietoa maksuttomista ja maksullisista koulutuksista sekä konsultoinneista. Verkkokaupastamme voit ostaa oppimista ja työtä sujuvoittavia apuvälineitä.

Oppimisvaikeuksia kokevat, heidän läheisensä sekä ammattilaiset, jotka työskentelevät oppimisvaikeuksia kokevien kanssa, sekä työelämän toimijat voivat hyödyntää näiden sivujen tietoja. Oma kokemus oppimiseen vaikeuksista riittää, voit ottaa yhteyttä, vaikkei sinulla ole diagnoosia.

Miksi on tärkeää etsiä, saada ja hyödyntää tukea?

Oppimisen tuki kannattaa, ja se kuuluu kaikenikäisille riippumatta siitä, opiskeletko vai oletko mukana työelämässä.

Pienilläkin asioilla voi olla iso vaikutus arjen hallintaan, opiskelujen edistämiseen ja loppuun saattamiseen sekä työn hallintaan, sujuvoittamiseen ja työssä jaksamiseen.

Voit aloittaa tutustumalla erilaisiin oppimista sujuvoittaviin keinoihin ja välineisiin sivullamme ja kokeilla niitä. Tiedon lisäksi tarjoamme henkilökohtaista tukea ja vertaistukea ryhmätoiminnassa. Myös vanhemmat ja läheiset sekä ammattilaiset, jotka työskentelevät erilaisten oppijoiden kanssa samoin kuin työkaverit ja työyhteisöt voivat tukea oppimista ja hyötyvät tiedon lisääntymisestä.

Neuvonta ja ohjaus

• Neuvontapuhelin